JOAB -
vår Historia

Genom åren, från bilverkstad till idag, har JOAB levererat till de flesta länder i Europa, men även till ex. Svalbard, Indien, Afrika, Singapore, Syd Korea och hela Mellanöstern m.fl.
JOAB har tillverkat byggnationer till de flesta chassitillverkare, bl.a Volvo, Scania, Mercedes-Benz, MAN, DAF, Iveco, Nissan, Fiat, Magirus, SISU, Dennis m.fl.

Här nedan kan du läsa mer om vad JOAB har gjort genom åren.

  • 1963 – JOAB startas av Jan Olsson på Hisingen med inriktning mot bilreparationer och krockskador.

    JOABs första lokal var ett ganska oansenligt garage, på bilden är en Opel Rekord utanför.

  • 1965 – JOAB flyttar bilverkstaden till Östergärde Industriområde på Hisningen. Inriktningen på verkstaden var Volvo, Mercedes och Volkswagen.

    Containrar

  • 1966 – JOAB börjar tillverka container.

    Bilden visar ett urval av containrar som JOAB byggde.

    Bilden visar svetsning och montering av container.

    Plåtsaxen fick inte plats inne i verkstaden och tunga plåtar bars in.

     

  • 1967 – Den första och andra liftdumpern JOAB LD10 som tillverkades gick till Olofsson & Hansson AB i Göteborg.

     

    Den tredje liftdumper LD10 som tillverkades, monterades på en Scania Regent, och gick till TRANSAB i Jönköping.

    Här levererades den tredje liftdumper tillsammans med 10 containrar.

    JOAB börjar tillverka stenvaggor, som skruvades fast i flaket.

  • 1968 – Volvo N88 med JOAB LD15 till Rörtryckningsbolaget i Göteborg.

    Volvo 485 med JOAB LD10 till Ekbloms åkeri i Kumla.
    JOABs servicebil med släp alltid redo att rycka ut.

  • 1969 – Första exportordern JOAB LD10 till Porsgrunn, Norge.

    JOAB började tillverka dumperbyggnation. Denna bil gick till Arvika.

  • 1970 – Magirus med JOAB LD10 levererades till Oslo.

    Merecedes Benz med JOAB LD10 levererades till Rune Johansson i Tjörn.

  • 1971 – En liftdumper JOAB LD15 monterad på Scania 110 Schweiz (3 bilder).

    Lös liftdumper LD10 på väg till Portugal.

  • 1972 – JOAB LD10 levereras till Silja-Frakt.

    Kommunalmässa i Kalmar.

    JOAB LD10 leverans till P.H Bergströms Åkeri i Kalix.

    JOAB LD15 monterad på Volvo NB 88 till Rörtryckningsbolaget AB i Göteborg.

  • 1973 – JOAB LD10 monterad på nya Volvo F87.

    JOAB LD10 special monterad på Scania med vändskiva till Sjöbergs Åkeri i Herrljunga.

    Volvo FB86 med JOAB LD15, leverans till Las Palmas i Spanien.

    Den första liftdumper broschyren.

  • 1974 –  JOABs LD10 special, levererad till Håkan Fredrikssons Åkeri i Alingsås.

    JOABs första prototyp HL15 monterad på Scania LS75.

    JOAB LD10 monterad på Volvos nya N7.

    Volvo N7 med JOAB LD10 till Lerums Lastbilscentral. Bilden visar en trucktransport.

     

  • 1975 – Vikarmsliften – den nya generationen liftdumper lanseras.

    JOAB liftdumper på en arbetsbåt i Göteborgs hamn.

    Färdiga leveranser till Ragn Sells. Detta år köpte Ragn Sells 1500st.

     

  • 1976 – En exportorder på 10st LD 10 till Iran.

    JOAB var med i Volvos karavan genom hela Sverige. Volvo N10 till Nässjö Åkeri.

    Jannes fru Ingrid, allt i allo, på Volvo karavanen i Sundsvall. I bakgrunden Volvo F86 med JOAB HL15.

  • 1977 – Lanseras JOABs LD5.

    JOAB HL15 monterad på begagnad Henschel på väg till Norge.

    Leverans av 10st 8-kubikare container till Klippan i Skåne.

  • 1978 – LD5 monterad på FIAT till Oslo.

    ,

    JOAB HL15 till Hässleholm monterad på Volvo F89.

    JOAB LD10 monterad på en arbetsbåt.

    JOAB HL15 monterad på Scania och full lastad med grus välter i en rondell, lyckligtvis utan skadade.

  • 1979 – Vikarmsliften kompletteras med utskjutsflak för 2 containers.

  • 1980 – HL8 till Stockholm Kungsholmens Åkeri.

    Provning av 100st bygglyft container.

    JOAB HL15 monterad på Scania 141 till Vägbyggnadsbyrån i Göteborg.
    Här med asfalt anordning.

  • 1982 – JOAB HL15 bärgar ett ”Draken”-plan i Uppsala av Boström AB.

    Montering av liftdumper på fartyget ”Deep Diver” i Göteborg som användes för undersökning av bl.a havsbotten.

  • 1989 – Fyra stycken liftdumper byggsats till Dubai.

  • 1986 – JOAB köper ett av Sveriges äldsta påbyggarföretag, Hjalmarsfors Vagnfabrik AB i Mellerud, som grundades 1893 och flyttar tillverkningen dit.

    I Göteborg flyttar verksamheten in i nya lokaler på Östergärde Industriområde.
    BILD kommer inom kort.

    Volkswagen LT35 med säcklyft, leverans till Volkswagen Sverige AB.

  • 1987 – JOAB börjar tillverka lastväxlare, den första är av typen J18. Leverans till Gamlestans LBC AB J18 på Scania.

    Lastväxlare J18 till Jan Olssons lumparkompis Björn Olofsson, Mölndals LBC.

  • 1988 – Exportleverans av LD24 special till ett järnverk i Syd-Korea.

    MAN 9-ton med JOAB säcklyft, levererat till Volkswagen Sverige AB.

  • 1990 – I Mellerud byggs fabriken ut med en tredje hall.

  • 1992 – Cameleont lanseras som skiftessystemet för snabba och smarta skiften av påbyggnationer.
    Med Cameleont kan man exempelvis skifta mellan liftdumper, lastväxlare, sopskåp, timmerede, vändskiva, dumpersflak, kranflak mm.
    Här är en leverans av en lastväxlare och liftdumper till Stockholm.

    Bilden visar leverans av Cameleont med dumperbyggnation till Trondheim i Norge.

    Leverans av Cameleont med vändskiva till Porsgrunn i Norge.

  • 1993 – Exportleverans av 30st liftdumper till Etiopien.
    Vid leverans var det -15 och vid framkost till Etiopien+35.

    JOAB HL15 special monterad på Volvo N10 6x6 till nationalparken i Tanzania.
    Användes endast för att förflytta elefanter från torrområden till vattendrag.

  • 1994 – Leverans av 10 st. Lastväxlare J5 med säcktömning och nätskydd på Volkswagen LT35, till Ragnsells.

  • 1995 – J5 monterad på bärgningsbil till Danmark.

    Utställningen på Entzorga i Tyskland.

     

  • 1997 – En lågbyggd lastväxlare L20 (låg 20ton) lanseras. Den blir omgående en succé på marknaden.

  • 1998 – Scania med lastväxlare J12 och flak, export till Tanzania.

    Scania med JOAB L20 lastväxlarlift, drar på JOAB liftdumper HL18U.

  • 1999 – I december köps påbyggnadsföretaget Lessebo Hydraulik AB i Småland, och JOAB får Lesseboliften i sitt program.

    Scania P93 med Lessebolift till Curt Wiklunds Åkeri i Stockholm.

  • 2001 – I Göteborg flyttar verksamheten in i en helt nybyggd större fastighet.

    Demokörning hos Mercedes-Benz i Tyskland av en JOAB Cameleont med liftdumper och lastväxlare.

  • 2002 – Den finska konkurrenten Hookmaster köps och införlivas i verksamheten. Här är den byggd på Volvo Entreprenadmaskin.

    Peter Olsson, Jan Olssons son, tillträder som VD.
    Bilden är från ett tidigare tillfälle.

     

     

  • 2003 – Volvo FL12 med JOAB L24.

    JOAB Miljö & Kvalitetscertifierades enligt ISO 9001 och ISO 14001.

  • 2004 – Scania med JOAB L24.

    Volvo entreprenad fordon med JOAB HL18.

     

  • 2005 – Invigde JOAB sitt toppmoderna måleri i Mellerud.

    JOAB HL8 dras på av en lastväxlare i Öckerö kommun.

  • 2006 – Startade JOAB sopbilstillverkning i Mönsterås kommun. Bilden visar den första tillverkade sopbilen, Anaconda, utanför Kalmar.

  • 2007 – JOAB blev årets företag i Melleruds kommun.

    JOAB levererar 2st Lessebo sidolastare till Älvsjöhus AB.

    Demonstration av Anaconda sopskåp.

    Anaconda sopskåp.

  • 2008 – JOAB köpte industrilokaler i Mönsterås kommun och flyttade sopbilstillverkningen till Blomstermåla och investerades i två kompletta robotsvetsanläggningar.

    JOAB lanserade Anaconda Twin. På bilden syns en Twin med plusskåp, bakom hytten. Här en leverans till Strängnäs kommun.

    Anaconda börjar sättas samman i två stora moderna robotar.

  • 2009 – MAN med JOAB L24 till Oslo.

    Bakstycken till Anaconda i måleriet i Blomstermåla.

    Foto på monteringen i Blomstermåla.

  • 2010 – JOAB fick pris som bästa påbyggnad på Elmia Lastbil. På bilden syns ägaren Erik Lundman och Sveriges starkaste man Magnus Samuelsson, obs. det är inte Jan Olsson. Det är han som krampaktigt håller i pokalen.

    JOAB levererade 5 st Anaconda till Fanthyttan AB i Värmland. Den ena av bilarna blev 500:e tillverkade Anaconda från JOAB.

    Leverans av 4st JOAB Anaconda i olika färger och till olika kunder.

    JOAB Anaconda Mobil komprimator för lastväxlare lanseras.

  • 2012 – När Jan Olsson var liten läste han mycket böcker om Pelle Svanslös som skrevs av Gösta Knutsson.
    Här står Göstas fru Erna tillsammans Janne och Scania folk, vid leverans av 8st sopbilar i Uppsala. Alla med kattnamn efter böckernas figurer.

    Leverans av Dennis chassi med JOAB Anaconda till Renova Göteborg.

    Leverans av Anaconda till STENA i Göteborg.

    JOAB fick en order från Försvaret/Scania på 80st lastväxlare.

    HMF kran 26-ton med flak monterad på lastväxlarram.

     

  • 2013 – JOAB firar 50-års jubileum: Allfrakt kom med en fin tavla som hänger i våra lokaler. Samma år förstärktes JOABs försäljningsorganisation i Finland.

    JOAB lanserade Anaconda SL, sidlastare. Här en leverans till RagnSells.

    Leverans av Anaconda till Oslo, foto taget på Holmenkollen.

    Leverans av 25st flak monterade på chassin Unimog.

    Anaconda stationär komprimator.

  • 2014 – JOAB ingår ett samarbete med Europas största sopbilstillverkare, tyskägda Faun/Zoeller och får härigenom ett än mer komplett och omfattande produktprogram att erbjuda marknaden.

    Leverans av 18st JOAB byggnationer i Södertälje.

    Leverans av 15st JOAB Anaconda till Århus, Danmark.

    Leverans av JOAB Hookmaster med bärgningsaggregat, till Vaggeryd i Småland.

  • 2015 – JOAB introducerar tre nya produkter, L18X, L26 och JOAB E-Power, ett miljövänligt kraftuttag som gör att du kan köra din påbyggnation på bara eldrift. JOAB investerar även i en ny svetsrobotanläggning för sin produktion av lastväxlare i sin fabrik i Melleruds Kommun.

    Leverans av 15st Anaconda till Nord-Ren A/S, i Fredrikshamn, Danmark.

    HMF 7-tons kran monterad på en traktor.

  • 2016 – JOAB gör sin största satsning någonsin och investerar 50 miljoner i utökad monteringskapacitet. Den nya monteringshallen har en yta på 3.000 kvm och den ligger ett par km. norr om JOABs huvudkontor på Östergärde i Göteborg. JOAB flyttade in i sina nya lokaler på Stora Holm i november 2016. I Mellerud görs en tillbyggnad av Lackeringsanläggningen.

    HMF 50-tons kran lägger armeringsnät till Tuvebackens AB nya huvudkontor.

  • 2017 – Produktionskapaciteten utökas genom installation av en svetsrobotar i Mellerud.

  • 2018 – JOAB lanserar det patentsökta lastväxlarprogrammet EcoDrive som väsentligt minskar bränsleförbrukningen och ger användaren ett effektivare, snabbare och säkrare arbete.

    – Från och med den 1 april 2018 övergår JOAB Recycling AB:s verksamhet till JOAB Försäljnings AB.

  • 2019 – JOAB förvärvar finska Pro Lift OY: s verksamhet den 1 april 2019. Förvärvet kompletterar koncernens verksamhet med tillägg av främst HMF-kranar och en utökad servicemarknad i Finland.

    - JOAB lanserar fastflak som vi utvecklar och producerar internt. De nya, självutvecklade fastflak, tillsammans med Pro Lifts befintliga utbud av flak anpassade för de största kranarna, innebär att JOAB nu kan erbjuda ett komplett sortiment av fastflak för kranar mellan 10 och 100TM.

  • 2020 – JOAB tar över distributionen av Hillend frontlastare för de nordiska länderna som tidigare drivits av KD Hydraulik i Danmark och Zetterbergs i Sverige.


    - JOAB levererar 7 st lastväxlare till Swedavia som skall sopa, salta & snöröja flygplatser runt om i landet.

    HMF 85-ton monterad på bodbil.

  • 2021 – JOAB lanserar 30tons lastväxlare L30A EcoDrive som är den starkaste lågbyggda lastväxlaren på marknaden.


    - Sveriges första vätgasdrivna sopbil tas fram i samarbete mellan Renova, Powercell Sweden AB, Scania och JOAB.

    - JOAB får sin största order i företagets historia och omfattar cirka 230 enheter till Försvarsmakten.

  • 2022 – JOAB lanserar EcoDrive Liftdumper VL.

    - Lastväxlare till Molanders Åkeri i Göteborg. Scania T143 8x4 med JOAB L24. Motivet bakom hytten är ishockey stjärnan Henrik Lundqvist.

    - Elmia Lastbil 2022 var en lyckad mässa.