JOAB -
Historia

  • 1963 – JOAB startas av Jan Olsson på Hisingen med inriktning mot bilreparationer.

  • 1965 – JOAB flyttar bilverkstaden till Östergärde Industriområde på Hisningen.

  • 1966 – JOAB börjar tillverka container/, stenvaggor och dumper.

  • 1967 – Den första liftdumpern LD10 tillverkades och nummer tre gick till TRANSAB.

  • 1968 – Volvo N88 med JOAB LD15 till Göteborg.

  • 1969 – Första exportordern. Till Porsgrunn, Norge.

  • 1970 – Magirus LD10 såldes till Oslo. LD10 på Mercedes Benz, leverans till Tjörn.

  • 1971 – En liftdumper LD 15 special för leverans till Schweiz och en LD 10 special till Alingsås (bild kommer inom kort).

  • 1972 – LD10 levereras till Silja-Frakt. Kommunalmässa i Kalmar.

  • 1973 – LD10 levererad till Volvo F87. Elmia-mässan Jönköping, de två första gångerna på Elmia sov vi över i hyrd husvagn. Foto visar Jannes alltiallo, frun Ingrid som var med i alla år (bild kommer inom kort).

  • 1974 – En ny liftdumper togs fram. Prototyp. + LD10 levererades till Volvos nya N7.

  • 1975 – Vikarmsliften – den nya generationen liftdumper lanseras.

     

  • 1976 – JOAB var med i Volvos karavan genom hela Sverige .En exportorder på 10st LD 10 till Iran.

  • 1977 – Introducerar LD 5.

  • 1978 – LD 5 monterad på Fiat till Oslo och en HL 15 monterad på F89.

  • 1979 – Vikarmsliften kompletteras med utskjutsflak för 2 containers.

  • 1980 – HL 8 till Stockholm Kungsholmsåkeri.

  • 1982 – HL 15 bärgar ett ”Draken”-plan i Uppsala.  Montering av liftdumper på fartyget ”Deep Diver”.

  • 1986 – JOAB köper ett av Sveriges äldsta påbyggarföretag, Hjalmarsfors Vagnfabrik AB i Mellerud, och flyttar tillverkningen dit. I Göteborg flyttar verksamheten in i nya lokaler på Östergärde Industriområde.

  • 1987 – JOAB börjar tillverka lastväxlare, den första är av typen J18. EN J18 på Scania till Göteborg.

  • 1988 – Exportleverans av LD24 special till ett järnverk i Syd-Korea.

  • 1989 – Fyra stycken liftdumper byggsats till Dubai.

  • 1990 – I Mellerud byggs fabriken ut med en tredje hall.

  • 1992 – Cameleont lanseras som skiftessystemet för snabba och smarta skiften av påbyggnationer.

  • 1993 – Exportleverans av 30st liftdumper till Etiopien.

  • 1994 – Leverans av 10 st. Lastväxlare J5 med säcktömning och nätskydd på Volkswagen LT35, till Ragnsells.

  • 1995 – J5 monterad på bärgningsbil till Danmark. Utställningen på Entzorga i Tyskland och en VL15 Special till Kenya.

  • 1996 – Produktionskapaciteten utökas genom installation av en svetsrobot i Mellerud.

  • 1997 – En lågbyggd lastväxlare L20 (låg 20ton) lanseras. Den blir omgående en succé på marknaden.

  • 1999 – I december köps påbyggnadsföretaget Lessebo Hydraulik AB i Småland, och JOAB får Lesseboliften i sitt program.

  • 2001 – I Göteborg flyttar verksamheten in i en helt nybyggd större fastighet.

  • 2002 – Peter Olsson tillträder som VD för företaget. Den finska konkurrenten Hookmaster köps och införlivas i verksamheten.

  • 2003 – JOAB Miljö & Kvalitetscertifierades enligt ISO 9001 och ISO 14001.

  • 2005 – Invigde JOAB sitt toppmoderna måleri i Mellerud.

  • 2006 – Startade JOAB sopbilstillverkning i Mönsterås kommun.

  • 2008 – JOAB köpte industrilokaler i Mönsterås kommun och flyttade sopbilstillverkningen till Blomstermåla.

  • 2009 – Ytterligare 7000kvm industrilokaler köptes i Mönsterås kommun och investerades i två kompletta robotsvetsanläggningar.

  • 2013 – JOAB firar 50-års jubileum: Allfrakt kom med en fin tavla som hänger i våra lokaler. Samma år förstärktes JOABs försäljningsorganisation i Finland.

     

  • 2014 – JOAB ingår ett samarbete med Europas största sopbilstillverkare, tyskägda Faun/Zoeller och får härigenom ett än mer komplett och omfattande produktprogram att erbjuda marknaden.

  • 2015 – JOAB introducerar tre nya produkter, L18X, L26 och JOAB E-Power, ett miljövänligt kraftuttag som gör att du kan köra din påbyggnation på bara eldrift. JOAB investerar även i en ny svetsrobotanläggning för sin produktion av lastväxlare i sin fabrik i Melleruds Kommun.

  • 2016 – JOAB gör sin största satsning någonsin och investerar 50 miljoner i utökad monteringskapacitet. Den nya monteringshallen har en yta på 3.000 kvm och den ligger ett par km. norr om JOABs huvudkontor på Östergärde i Göteborg. JOAB flyttade in i sina nya lokaler på Stora Holm i november 2016. I Mellerud görs en tillbyggnad av Lackeringsanläggningen.

  • 2018 – JOAB lanserar det patentsökta lastväxlarprogrammet EcoDrive som väsentligt minskar bränsleförbrukningen och ger användaren ett effektivare, snabbare och säkrare arbete.

    – Från och med den 1 april 2018 övergår JOAB Recycling AB:s verksamhet till JOAB Försäljnings AB. Det avser JOAB Recyclings verksamhet avseende utveckling, produktion, marknadsföring och försäljning av sopbilsaggregat. Verksamhetsöverlåtelsen sker i syfte att främst effektivisera de administrativa rutinerna inom JOAB-koncernen.

  • 2019 – JOAB förvärvar finska Pro Lift OY: s verksamhet den 1 april 2019. Förvärvet kompletterar koncernens verksamhet med tillägg av främst HMF-kranar och en utökad servicemarknad i Finland.

    - JOAB lanserar fastflak som vi utvecklar och producerar internt. De nya, självutvecklade fastflak, tillsammans med Pro Lifts befintliga utbud av flak anpassade för de största kranarna, innebär att JOAB nu kan erbjuda ett komplett sortiment av fastflak för kranar mellan 10 och 100TM.

  • 2020 – JOAB tar över distributionen av Hillend frontlastare för de nordiska länderna som tidigare drivits av KD Hydraulik i Danmark och Zetterbergs i Sverige.


    - JOAB levererar 7st lastväxlare till Swedavia som skall sopa, salta & snöröja flygplatser runt om i landet.

  • 2021 – JOAB lansera 30tons lastväxlare L30A EcoDrive som är den starkaste lågbyggda lastväxlaren på marknaden.


    - Sveriges första vätgasdrivna sopbil tas fram i samarbete mellan Renova, Powercell Sweden AB, Scania och JOAB.

    - JOAB får sin största order i företagets historia och omfattar cirka 230 enheter till Försvarsmakten.