Säkring av last

Före körning måste all last säkras korrekt på flaket. Lasten får inte kunna förskjutas eller röra sig under körning. Bristfällig lastsäkring utsätter förare, medtrafikanter, terminalpersonal och andra för risk för mycket allvarlig personskada eller dödsfall.

Fordonsföraren är ansvarig för att lastsäkring utförts korrekt. Nedan ges några enkla riktlinjer för fem sätt att säkra last på flak. Informationen är hämtad ur dokumentet:

European Union, 2014. European Best Practices Guidelines, Cargo securing for Road Transport.

Dokumentet kan laddas ner via länken: Cargo Securing for Road Transport. Informationen är endast avsedd som riktlinjer och är inte fullständig. För fullständig och detaljerad information, se originaldokumentet.

Lastsäkringsutrustning

Informationen i detta kapitel är korrekt endast under förutsättning att den använda lastsäkringsutrusningen uppfyller kriterierna nedan. Om annan lastsäkringsutrustning används, är informationen i tabellerna i detta kapitel inte korrekt.

  • Lastförankringspunkterna klarar minst 2000 daN (2 ton) under belastning.
  • Spännband/surrningslinor har tillåten belastning (Lashing Capacity, LC) minst 1600 daN.
  • Spännbanden/surrningslinorna har förspänning STF (Standard Tension Force) = 400 daN. Spännbanden/surrningslinorna hålls spända till minst 400 daN under hela transporten.

Användning av riktlinjerna

Informationen i detta kapitel kan användas endast om lastens friktionskoefficient samt dess stabilitetskvot är kända. Båda dessa storheter förklaras nedan. När de båda storheternas värde fastställts kan information för korrekt lastsäkring tas ur tabellerna i kapitlet.

Friktionskoefficient – glidningsrisk

Friktionen mellan last och flakdurk (eller underliggande last om stapling tillämpas) har mycket stor inverkan på hur tung last varje spännband kan hindra från att glida.

Tabellen i "Bilaga – friktionskoefficienter" ger typiska värden för friktionskoefficienten i kontaktytan mellan lastkollin eller mellan lastkolli och flakdurk, för olika materialkombinationer.

Tabellvärdena gäller för torra och våta ytor som är väl rengjorda, fria från skador och fria från is och snö. Om ytorna inte uppfyller dessa villkor, ska friktionskoefficienten μ sättas till 0,2. Om ytorna är bemängda med olja eller fett måste särskilda åtgärder vidtas.

Vid rak surrning, då lasten kan förskjutas något innan spännbandens töjning fått erforderlig surrningskraft att byggas upp, ska dynamisk friktionskoefficient (glidfriktionskoefficient) antas råda. Denna är 75 % av den statiska friktionskoefficienten.

Stabilitetskvot – tippning

För att fastställa hur tung last surrningen kan hindra från tippa, måste lastens stabilitetskvot beräknas. Stabilitetskvoten används sedan som ingångsvärde till tabellerna.

Om lastkollits tyngdpunkt ligger nära kollits geometriska centrum, beräknas stabilitetskvoten som:

Beräkningsresultatet ska avrundas uppåt till närmast högre värde i tabellerna i detta kapitel.

Om lastkollits tyngdpunkt är kraftigt förskjuten horisontellt eller vertikalt från kollits geometriska centrum, beräknas stabilitetskvoten som:

H = lastens tyngdpunktshöjd

L = mått i längdled enligt bilden

B = lastens tyngdpunktsavstånd i sidled till närmaste tipplinje

Lastsäkringsmetoder

Nedan beskrivs några olika sätt att säkra last. Välj lämplig metod eller kombination av metoder för att åstadkomma pålitlig lastsäkring.

Förstängning

Förstängning innebär att man genom direkt anliggning mot framstam, lämmar, stöttor, reglar, andra lastkollin etc. hindrar lasten från att röra sig. I varje lastsektion och varje rad ska det sammanlagda mellanrummet vara mindre än 15 cm i varje horisontell riktning om lasten ska anses vara förstängd. För tunga och stela objekt, till exempel stål, betong- eller stenblock, bör det sammanlagda mellanrummet vara ännu mindre.

Om förstängningen når upp till godsets tyngdpunkt, förhindras effektivt både glidning och tippning. Då godset är enbart bottenförstängt kan surrning behövas för att förhindra tippning.

Överfallssurrning

Vid överfallssurrning är har vinkeln mellan spännband och lastplan (se vidstående bild) stor betydelse. Tabellerna gäller vid vinkel mellan 75° och 90°. Om vinkeln är mellan 30° och 75°, behövs dubbla antalet spännband, alternativt halveras värdena i tabellerna. Om lastförhållandena medför att vinkeln måste bli mindre än 30°, bör någon annan lastsäkringsmetod användas.

Tabell 107: Överfallssurrning – glidning
Antal ton varje spännband i överfallssurrning hindrar från att glida
Friktionskoefficient μ* Sidled Framåt Bakåt
0,15 0,31 0,15 0,31
0,2 0,48 0,21 0,48
0,25 0,72 0,29 0,72
0,3 1,1 0,38 1,1
0,35 1,7 0,49 1,7
0,4 2,9 0,63 2,9
0,45 6,4 0,81 6,4
0,5 ingen glidrisk 1,1 ingen glidrisk
0,55 ingen glidrisk 1,4 ingen glidrisk
0,6 ingen glidrisk 1,9 ingen glidrisk
0,65 ingen glidrisk 2,7 ingen glidrisk
0,7 ingen glidrisk 4,4 ingen glidrisk

*Se "Friktionskoefficient – glidningsrisk" för mer information om friktionskoefficienter.

Loopsurrning

Vid loopsurrning säkras lasten i sidled med slutna spännbandsslingor spända parvis åt var sitt håll runt lasten. Denna lastsäkringsmetod hindrar även lasten från att tippa.

Minst ett loopsurrningspar per lastsektion ska användas – vid långt gods ska minst två loopsurrningspar per lastkolli alltid användas, så att godset inte vrider sig ur surrningen.

Om lasten består av mer än en sektion och sektionerna stöder varandra på sådant sätt att de inte kan vridas, kan ett loopsurrningspar per sektion vara tillräckligt.

Tabell 108: Loopsurrning – glidning
Antal ton varje loopsurrningspar hindrar från att glida
Friktionskoefficient μ* Sidled Friktionskoefficient μ* Sidled
0,15 4,7 0,45 13
0,2 5,4 0,5 ingen glidrisk
0,25 6,2 0,55 ingen glidrisk
0,3 7,3 0,6 ingen glidrisk
0,35 8,7 0,65 ingen glidrisk
0,4 11 0,7 ingen glidrisk

*Se "Friktionskoefficient – glidningsrisk" för mer information om friktionskoefficienter.

Tabell 109: Loopsurrning – tippning
Antal ton varje loopsurrningspar hindrar från att tippa
Sidled
H / B* 1 rad 2 rader 3 rader 4 rader 5 rader
0,6 ingen tipprisk ingen tipprisk ingen tipprisk 6,5 4,1
0,8 ingen tipprisk ingen tipprisk 5,6 3,1 2,3
1 ingen tipprisk ingen tipprisk 3,1 2 1,6
1,2 ingen tipprisk 4,6 2,1 1,5 1,3
1,4 ingen tipprisk 3 1,6 1,2 1
1,6 ingen tipprisk 2,2 1,3 1 0,86

*Se "Stabilitetskvot – tippning" för mer information om stabilitetskvoter.

Rak surrning

I sidled, längdled och höjdled ska surrningsvinkeln ligga i de gröna sektorerna, alltså mellan 30° och 60°, se vidstående bild. Surrningen förhindrar då såväl tippning som glidning åt sidorna och framåt/bakåt enligt tabellerna.

Tillåtna områden att fästa surrningar på lastkollit begränsas av två räta linjer dragna genom tyngdpunkten i 45° vinkel.

Tabell 110: Rak surrning – glidning
Antal ton varje spännband i rak surrning hindrar från att glida
μ* Sidled Framåt Bakåt μ* Sidled Framåt Bakåt
0,15 1,5 0,82 1,5 0,45 5,4 1,9 5,4
0,2 1,8 0,95 1,8 0,5 ingen glidrisk 2,2 ingen glidrisk
0,25 2,2 1,1 2,2 0,55 ingen glidrisk 2,6 ingen glidrisk
0,3 2,6 1,3 2,6 0,6 ingen glidrisk 3 ingen glidrisk
0,35 3,3 1,4 3,3 0,65 ingen glidrisk 3,5 ingen glidrisk
0,4 4,2 1,7 4,2 0,7 ingen glidrisk 4,2 ingen glidrisk

*Se "Friktionskoefficient – glidningsrisk" för mer information om friktionskoefficienter.

Tabell 111: Rak surrning – tippning
Antal ton varje spännband i rak surrning hindrar från att tippa
H / B* Sidled H / L Framåt Bakåt
1,2 ingen tipprisk 1,2 ingen tipprisk ingen tipprisk
1,4 ingen tipprisk 1,4 8,2 ingen tipprisk
1,6 ingen tipprisk 1,6 3,8 ingen tipprisk
1,8 ingen tipprisk 1,8 2,6 ingen tipprisk
2 ingen tipprisk 2 2 ingen tipprisk
2,2 4,1 2,2 1,7 13
2,4 3,2 2,4 1,5 6,9
2,6 2,6 2,6 1,4 4,9
2,8 2,3 2,8 1,2 3,9

*Se "Stabilitetskvot – tippning" för mer information om stabilitetskvoter.

Grimsurrning

Grimsurrning används för att säkra last mot förskjutning framåt eller bakåt.

Det är viktigt att vinkeln mellan spännband och flakdurk/lastplan inte överstiger 45°.

Grimsurrning kan göras på flera sätt. Om banden på grimman inte griper om lastkollit högst upp, minskar den vikt grimman kan hindra från att tippa.

Om grimman griper om lastkollit på till exempel halva kollits höjd, säkrar den endast hälften av de i tabellen angivna vikterna.

Grimman på bilden har två parter per sida och säkrar dubbla de i tabellen angivna vikterna.

Tabell 112: Grimsurrning – glidning
Antal ton varje grimma hindrar från att glida
μ* Framåt Bakåt μ* Framåt Bakåt
0,15 3,7 6,6 0,45 6,7 19
0,2 4,1 7,6 0,5 7,5 ingen glidrisk
0,25 4,5 8,8 0,55 8,4 ingen glidrisk
0,3 4,9 10 0,6 9,6 ingen glidrisk
0,35 5,4 12 0,65 11 ingen glidrisk
0,4 6 15 0,7 13 ingen glidrisk

*Se "Friktionskoefficient – glidningsrisk" för mer information om friktionskoefficienter.

Tabell 113: Grimsurrning – tippning
Antal ton varje grimma hindrar från att tippa
H / L* Framåt Bakåt
1,2 ingen tipprisk ingen tipprisk
1,4 54 ingen tipprisk
1,6 26 ingen tipprisk
1,8 19 ingen tipprisk
2 15 ingen tipprisk
2,2 13 101
2,4 12 55
2,6 11 40
2,8 10 32
3 9,9 28
3,2 9,5 25

*Se "Stabilitetskvot – tippning" för mer information om stabilitetskvoter.