Lediga tjänster:


JOAB är ledande inom påbyggnadsbranschen för lastbilar i Norden. Koncernen utvecklar, tillverkar och marknadsför hydrauliskt styrda lastbilspåbyggnader. Vår målsättning är att med hög kvalité, teknisk kompetens och service i fokus skapa effektiva transportlösningar för våra kunder inom främst åkeri- och återvinningsnäringen. Vår verksamhet är förlagd till Göteborg, Blomstermåla, Lessebo Mellerud, och Stockholm med huvudkontor i Göteborg.
Koncernen är familjeägd och företaget startades 1963. JOAB omsätter cirka 800 mkr, har 255 medarbetare och verksamheten är certifierad enligt ISO 9001 och ISO 14001.
 

Chef för Teknik och Utveckling
Som Teknisk Chef på JOAB har du en nyckelroll för JOAB:s framtid. Du ansvarar för att utveckla Teknikavdelningen för att uppnå avdelningens mål. Som medlem i JOAB:s ledningsgrupp bidrar du också till att uppnå bolagets strategiska och finansiella mål. En av våra strategier är att genom innovation driva marknaden i snabb takt.
Du leder och ansvarar för verksamheter som arbetar med utveckling, teknisk internsupport, mekanik och konstruktion samt styrsystem och programmering, sammantaget ca. femton personer. Avdelningen bidrar också med intern kompetensutveckling inom teknik.
I ditt ansvar ingår att leda de tekniska teamen i de pågående projekten. Du har också en viktig roll i att bidra med teknisk expertis i samband med anbudsförfaranden. I ditt dagliga ledarskap arbetar du aktivt med att utveckla, följa upp och stödja dina medarbetare. Det är också viktigt att utveckla och följa upp teknikavdelningens arbetsprocesser.
För att lyckas i rollen har du en god teknisk förståelse kombinerat med ett gott ledarskap. Du är trygg i dig själv och har en god kommunikativ förmåga. Du är entusiasmerande, inkännande och har god förståelse för hur du implementerar arbetssätt och skapar resultat tillsammans med dina medarbetare.
Som chef för utveckling, beredning och konstruktion är det en fördel om du också är insatt i frågor gällande produktkvalitet. Du är också trygg med att diskutera dessa frågor på hög nivå med olika intressenter.
Vi tror att du har flera års erfarenhet av ledarskap inom en teknikfunktion, gärna inom konstruktion eller tillverkande industri. Du har en relevant högskoleutbildning och erfarenhet av att ingå i en ledningsgrupp.
Då JOAB verkar på en internationell marknad förutsätter vi att du har en god förmåga att kommunicera på engelska, såväl skriftligt som muntligt.
Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag i ett företag som ligger i framkant vad gäller teknisk utveckling och som har en stark tillväxt. Vår flexibla organisation och strävan att arbeta nära användarnivå har gett oss ett starkt varumärke och vi har sedan starten kontinuerligt expanderat och erövrat nya marknadsandelar.
Låter detta som något för dig? Gå in på www.mercuriurval.se och bifoga din ansökan med CV och personligt brev (ref nr SE-13298) senast den 24/9 2018. Har du ytterligare frågor är du välkommen att ringa våra konsulter på Mercuri Urval, Monica Fogel-Kamien, tel. 031-333 52 17
Länk till Mercuri Urval

Chef HR och Internkommunikation till JOAB
JOAB söker HR-chef med ansvar för samtliga HR-processer och för företagets interna kommunikation.
Rollen präglas av företagets starka expansion de senaste åren som innebär nya krav från kunder och samarbetspartners men också ökat behov av styrning och stöd i HR-frågor samt utveckling av internkommunikationen.
Som chef för HR och internkommunikation är du ett expertstöd för verksamheten i vardagen men rustar också JOAB för framtiden genom att driva förändringsarbete och utveckla och etablera rutiner och processer för dina ansvarsområden. Du arbetar i nära samarbete med ledningsgruppen och övriga chefer och leder HR-funktionen med en HR-specialist och en löneadministratör.
Du är medlem i företagets ledningsgrupp och rollen rapporterar för närvarande till CFO. Tjänsten utgår från huvudkontoret i Östergärde industriområde i Göteborg men du kommer att besöka övriga orter regelbundet.

Inom HR kommer du att ansvara för att utveckla och säkerställa ett enhetligt och effektivt arbete i samtliga processer som t ex
• kompetensförsörjning/rekryteringsprocess
• kompetenskartläggning, utbildning och utveckling
• värdegrund, företagskultur och ledarskap
• arbetsmiljö
• jämställdhet och mångfald
• lönesättningsprocess inkl. lönerevision
• styrande dokument inom HR och kommunikation

Utifrån den kraftiga tillväxten finns det ett stort utvecklingsbehov inom såväl de löpande rutinerna som för de mer strategiska frågorna.
JOAB har också identifierat ett behov och påbörjat ett arbete med att utveckla formerna för bättre löpande intern kommunikation i koncernen. Chefen för HR och internkommunikation får här en viktig roll för att skapa policys, enhetliga rutiner, system och kommunikationskanaler.

Vi söker dig med högskoleutbildning inom HR-området och minst fem års erfarenhet av kvalificerat arbete inom HR med inslag av internkommunikation. Egen chefserfarenhet är meriterande. Det är en stor fördel om du har arbetat i verkstadsindustri i en bred HR-roll. Vi ser gärna att du har med dig erfarenheter av processer från större företag samt goda kunskaper i arbetsrätt och arbetsmiljö.
Som person är du driven och initiativrik och uthållig men också lyhörd och respektfull mot människorna du möter. Du tycker om en tillvaro som kombinerar strategiska frågor med konkret problemlösning och stöttning av chefer i deras vardag. Du är en prestigelös kommunikatör och relationsbyggare och trivs i en kundorienterad miljö där du har stor möjlighet att påverka, göra avtryck och se tydliga resultat av dina insatser.
Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev på www.maquire.se senast den 17 september. Länk till Maquire.
Vid frågor kontakta Christina Fredriksson 0702-71 51 40 eller Åse Torbjär Granath 0763-38 87 97.

 

JOAB söker en Lagerchef i Dals Rostock
För direktrekrytering söker vi nu en lagerchef som motiveras av utveckling och förbättringsarbeten till JOAB i Dals Rostock.

Arbetsbeskrivning
Lager och logistik är en central funktion inom JOAB Försäljnings AB. I Dals Rostock finns centrallagret där man hanterar lager och logistik till JOABs samtliga sju service- och monteringssiter inom bolaget. I din roll som lagerchef har du personalansvar för 13 medarbetare och säkerställer lagrets operativa drift, förbättringsarbete och utveckling av funktionen genom teamet. Arbetsuppgifterna består även av traditionellt lagerarbetsuppgifter så som att hantera in- och utleveranser, sköta kontakter med speditörer för att organisera transport och logistik samt följa upp reklamationer. I rollen ingår ansvar för inventering.

Kvalifikationer
Vi söker dig med goda ledaregenskaper och som har erfarenhet av lager och logistikarbete i en ledande befattning. Vi ser att du har jobbat med reklamationsarbete tidigare och har ett ekonomiskt tänkande. Du har även goda IT-kunskaper samt behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av affärssystemet Jeeves och/eller eftergymnasial utbildning mot logistik.

Som person är du prestigelös, engagerad och har ett stort ordningssinne. För att lyckas i din ledande befattning är du flexibel samt har en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vidare har du ett fokus på utveckling och förbättringsarbeten.

Skicka in din ansökan redan nu, urval och intervjuer sker löpande!
Länk till Jobbakuten. Se under Dals Rostock
 

 Reservdelssäljare Täby
Arbetsuppgifter: Tillsammans med dina kollegor så ansvarar du för att reservdelar beställs och plockas till både externa kunder, våra verkstadskunder samt mekaniker. Både över disk samt telefon kommer du att hjälpa kunderna. Du har en av de viktigaste delarna i kundens upplevelse hos oss.

Dina vanligaste arbetsuppgifter kommer att vara:

• Bemöta kunder över disk och via telefon hjälpa dem med deras reservdelsbehov.
• Beställa och planera reservdelar till vår verkstad.
• Informera kunder om processen och statusen på deras beställningar
• Vara till hjälp vid offerera service och reparationsarbeten.
• Medverka vid budgetarbeten för serviceverkstad.
• Ansvara för lagret tillsammans med lagerpersonal.
• Hantera in- och utleveranser
• Orderläggning och fakturera

Kvalifikationer:
• Du är engagerad och drivs av att skapa nöjda kunder!
• Du är en lagspelare i ditt team.
• Du är inte rädd för att hugga i samt hitta nya lösningar.
• Du är duktig på att kommunicera tydligt och enkelt med både kunder och kollegor.
• Du är strukturerad och ordningsam.

För att lyckas i tjänsten ser vi att du har jobbat med en liknande tjänst i fordonsindustrin,
B-körkort är ett krav. Truckkort är meriterande.
Du har god datorvana samt behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Microsoft Office samt någon form av affärssystem är bra att kunna.
Gå in på vår hemsida www.joab.se. så får du veta mer om oss. Du kan också höra av Dig till Roland Ekberg på telefon 08-4466040 eller Marie Olofsson på telefon 031-7050630
Din ansökan skickar du via mail till Jobb@joab.se eller via brev till JOAB Försäljnings AB, Att: Marie Olofsson Östergärde Industriväg 50, 417 29 Göteborg.
Vi vill ha din ansökan senast 2018-10-31.

 

 JOAB söker engagerade och ansvarsfulla Servicemekaniker till våra serviceanläggningar
JOAB söker servicemekaniker till vår Servicemarknadsavdelningen. Serviceverkstäder finns i Göteborg, Täby, Stockholm Syd, Blomstermåla och Lessebo. Som servicemekaniker utför du service och reparationer på våra påbyggnader med tillhörande utrustning.
Arbetet kommer att utföras på verkstad och via servicebuss.
Vi söker dig med erfarenhet från liknande arbete och med kunskaper i fordonselektronik, hydraulik och pneumatik. Förutom teknisk kunskap är bra svenska i tal och skrift ett krav.
Som person är du en problemlösare med ordning och reda samt är det viktigt att vara öppen för förändringar i det dagliga arbetet. Vi arbetar i självständiga grupper som förutsätter att du som medarbetare är bra på att samarbeta, har hög egen drivkraft samt är engagerad och ansvarsfull.
Krav: Körkort B
Meriterande är C E behörighet.
Vill du veta mer om tjänsten ta då kontakt med:
Magnus Walther (servicechef) på +46 31-70 50 623 eller E-post magnus.walther@joab.se
Din ansökan skickar du till: jobb@joab.se
Din ansökan vill vi ha så fort som möjligt.

 

Praktiktjänst
Hos oss har Du möjlighet att få en bred praktiskt arbetslivserfarenhet. Vi tar emot praktikanter för såväl kortare som längre perioder. I Göteborg och Dals Rostock kan Du praktisera på vår monteringsavdelning, där vi monterar våra påbyggnader med tillhörande utrustning på olika lastbilschassier eller på vår serviceverkstad, där vi utför reparationer och service på våra byggnationer. I Dals Rostock kan Du även praktisera på vår tillverkningsavdelning, där vi sätter samman våra byggnationer. Svetsning och hydraulikmontering är några av arbetsmomenten. Praktikplatserna lämpar sig bra för Dig med fordonsteknisk, verkstadsteknisk eller motsvarande inriktning. Om du är intresserad så kontakta gärna Marie Olofsson via vår växel på 031-705 06 00 eller via mail: jobb@joab.se

 

Examensarbete
Examensarbete hos JOAB kan innefatta områden inom konstruktion, produktion och produktionsteknik, marknad/försäljning, ekonomi mm. Arbetet skall handla om arbeten och processer som utförs på JOAB. Tanken är att ett examensarbete skall tillföra kunskaper och erfarenheter till såväl studenten som JOAB. Examensarbetet måste vara godkänt av aktuell utbildningsinstitution. Om du är intresserad så kontakta gärna Marie Olofsson via vår växel på 031-705 06 00 eller via mail: jobb@joab.se